U bent hier

Motiverende Gespreksvoering helpt het Expertisecentrum Onderwijs bij het waarmaken van haar visie

22 juni 2015
Binnen het samenwerkingsverband VO/VSO Noord-Kennemerland is na de invoering van de wet passend onderwijs het Expertisecentrum Onderwijs ingericht. Het onderwijs zal met gemeenten, de zorg en de arbeidsmarkt goed moeten samenwerken om kwetsbare jongeren naar een baan te begeleiden. Het Expertisecentrum Onderwijs wilde om de kwaliteit van haar dienstverlening te vergroten haar medewerkers vaardiger maken in het voeren van gesprekken met leerlingen en ouders. Stichting 180 maakte een 2-daagse in-company training Motiverende Gespreksvoering op maat. De inhoud werd beoordeeld met een dikke 8.

Kwetsbare jongeren helpen

Iedere jongere verdient een passende plek in de samenleving. Voor kwetsbare jongeren is een passende onderwijsplek gericht op het behalen van een diploma en vervolgens een integrale benadering bij de overgang van school naar vervolgonderwijs of van school naar werk van groot belang. Professionals die werken met deze leerlingen en hun ouders vormen vaak de sleutel tot succes. Om hen vaardiger te maken in hun werk met leerlingen en ouders zijn ze geschoold in Motiverende Gesprekvoering.

Motiverende Gespreksvoering op maat

Motiverende Gespreksvoering wordt ingezet om jongeren in beweging te brengen hun gedrag te veranderen. De kern is dat de jongere zijn probleem onderkent en zichzelf motiveert om dit aan te pakken. Voor het Expertisecentrum Onderwijs zijn in twee groepen 40 medewerkers getraind. De training heeft voornamelijk het karakter van een practicum, dat wil zeggen: de overdracht van vaardigheden, inzicht en achterliggende kennis vindt hoofdzakelijk plaats door het uitvoeren en (na)bespreken van praktische oefeningen en interactieve werkvormen. Tijdens dag 1 ligt de focus op de theorie achter Motiverende Gespreksvoering, afgewisseld met enkele korte oefeningen. Tijdens dag 2 ligt de focus op het oefenen van de gesprekstechnieken.

Directeur Henny Hoekstra: “Het werken met een trainingsacteur is zeer positief bevallen”

Directeur Henny Hoekstra van het Expertisecentrum Onderwijs is zeer tevreden over de training en ziet de eerste resultaten al. “Het werken met een training-acteur was geweldig verhelderend. Ook hoor ik van de mensen terug dat ze het belang van een open vraag stelling beter inzien en dat ze nu echt tools hebben om een gesprek naar een doel te leiden.”

Concrete doelen

Het stellen van concrete doelen voorafgaand aan de training legt de basis voor een goed resultaat. Samen met het Expertisecentrum Onderwijs hebben we de volgende doelen geformuleerd:

  • het inventariseren en analyseren van observatiegegevens om een beeld te krijgen van de aard van de motivatieproblematiek van de leerling of ouder (soort, achtergrond en oorzaak);
  • het kiezen van een passende aanpak van de individuele motivatieproblematiek op basis van de gemaakte analyse;
  • het gericht toepassen van de methodiek van Motiverende Gespreksvoering (MG) bij de gekozen aanpak;
  • het beoordelen in welke situaties wel of geen gebruik kan worden gemaakt van de (hoofd) principes en basisvaardigheden van MG;
  • het voeren van gesprekken op basis van de (hoofd)principes en basis- vaardigheden van MG met als doel het verkrijgen van inzicht in gedrag en motivatie van de leerling of ouder;
  • het inschatten van het stadium van motivatie van de leerling of ouder;
  • het uitlokken van verandertaal;
  • het helpen oplossen van de gesignaleerde ambivalentie van een leerling of ouder.

BAMw accreditatie

Voor jeugdhulpverleners is deze training bij BAMw geaccrediteerd met 6,5 punten. Is deze training iets voor de professionals binnen uw organisatie? Neem dan contact op voor meer informatie of een vrijblijvende offerte via info@180.nl of via 088 – 8800 300. 

180  |  Dolderseweg 120  |  3734 BL Den Dolder  |  T 088-8800300  |  E info@180.nl