088-8800300 info@180.nl
Selecteer een pagina

Elk mens verdient een nieuwe kans

Motiverende gespreksvoering

Hulpverlening, Jeugdzorg, Justitie, Onderwijs

Motiverende (en oplossingsgerichte) gespreksvoering is een cliëntgerichte directieve methode die wordt ingezet om iemand in beweging te brengen en om gedrag te veranderen. De kern is dat de cliënt zijn/haar probleem onderkent en zichzelf motiveert om dit aan te pakken. De training is geschikt voor zowel professionals die werken met jongeren als professionals die werken met volwassenen.

Over de training

Met motiverende gespreksvoering versterkt de professional de intrinsieke motivatie van de cliënt om te veranderen. In de training leren deelnemers welke processen van invloed zijn op gedragsverandering en welke gesprekstechnieken toegepast kunnen worden om gedragsverandering in gang zetten. Het gaat om het inventariseren analyseren van motivatieproblematiek, het kiezen van een passende aanpak, het inschatten van het stadium van motivatie en het helpen oplossen van gesignaleerde ambivalentie.

Tijdens de training worden vaardigheden, principes, concepten en modellen van motiverende gespreksvoering aangeboden en getraind met een acteur. De training bestaat uit vier dagdelen en is verdeeld over twee dagen. Deelnemers beschikken minimaal over een MBO werk- en denkniveau.

“Even stilstaan bij de gesprekken die we dagelijks voeren, voor wat betreft eigen houding, vragen stellen, open houding.”

Medewerker De Nieuwe Kans

Opfristraining

Stichting 180 biedt ook een opfristraining motiverende gespreksvoering aan voor deelnemers die de training al eerder hebben gevolgd. De opfristraining bestaat uit twee dagdelen, waarin ook weer wordt gewerkt met een acteur en rollenspellen.

Informatie

Is deze training iets voor de professionals binnen uw organisatie? Neem dan contact op met Arjo Haasnoot (trainer) van Stichting 180 via arjohaasnoot@180.nl of 06 – 23 62 38 71

Meer info?

Offerte op maat?

Of bel Irma: 06-55714753